Dieta w programie

W kompleksowym procesie treningowym niezmiernie istotne jest prawidłowe odżywianie, które wspomaga trening zapewniając optymalne warunki do rozwoju organizmu (zaistnienia progresji treningowej). Należy jednak zaznaczyć, że żywienie jest zawsze elementem uzupełniającym treningi i podlega pod jego cechy. Oznacza to, że nadrzędny jest trening, a żywienie ma być niejako stworzeniem najlepszych warunków do przebudowy mięśni, regeneracji oraz właściwej reakcji na bodziec treningowy.

Ponadto, faktem jest, że o ile prawidłowy trening podlega cyklizacji, która wynika z teorii i praktyki bodźca treningowego, o tyle dieta może być stosowana ciągle, jeśli dostarcza wszystkich składników pokarmowych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wystarczy, że spojrzymy na nasz jadłospis w perspektywie tygodnia, zauważymy, że w zasadzie cały czas jemy podobnie. Dzieje się tak, dlatego, że organizm kojarząc smaki, dożąć do homeostazy wpływa na to, co wybieramy (procesy alliestezji, sytości specyficznej, czy sytości warunkowej).

Oczywiście, w procesie redukcji tkanki tłuszczowej, rozwoju masy, lub uzupełnieniu ciężkiego treningu, a także w innych specjalistycznych manipulacjach żywieniowych (w tym też związanych z jednostkami chorobowymi) wprowadza się okresowe zmienne zestawy posiłków, aby wywołać określony efekt fizjologiczny, ale docelowo i tak żywienie wejdzie w fazę stabilizacji, którą cechuje powtarzalność. Dlatego właśnie prawidłowe żywienie oparte jest na odpowiednim bilansie BTW, odpowiedniej ilości witamin i minerałów oraz uzupełniającej suplementacji (jeśli tego wymaga trening). Realizacja wytycznych powinna uzyskana przez odpowiednio ułożony, zazwyczaj 7 dniowy jadłospis (realizujący przyjętą koncepcję żywieniową). Dzięki 7 dniowej zmienności dieta jest wstanie dostarczyć zróżnicowanych składników pokarmowych. Jeśli taka dieta prawidłowo wspomaga trening, to nie wymaga zmiany pod względem strategii, czyli m.in. profilu BTW, a jedynie wymiany produktów lub całych dni, w celu uzyskania zmienności (choć nie jest to wymagane).

Z powyższych powodów, a także dążąc do jak najwyższej skuteczności każdy nasz Program ORMAsystem zawiera indywidualnie układane wytyczne dietetyczne i suplementację wspomagającą trening. Indywidualne wytyczne żywieniowe składają się z:

1. Właściwe oszacowanego poziomu energetycznego diety.  Wykorzystujące różne metody obliczeniowe.

2. Właściwe ustalenie wytycznych energetycznych do diety uzupełniającej trening. Ustalenie tych wytycznych jest zgodne z celem diety, czyli czy ma być ona energetyczne zbilansowana, ujemna (redukcyjna), czy może dodatnia (akcentująca rozbudowę masy).

3. Ustalenie właściwego profilu BTW, dla dnia treningowego i nietreningowego, który umożliwia precyzyjne zaplanowanie dnia diety, gdyż podaje docelowe wartości gramowo/kaloryczne dla podstawowych składników pokarmowych. Właściwy profil diety jest też wyznacznikiem jej kierunku działania np.: obniżenie puli CHO, na korzyść białka (typowa manipulacja redukcyjna), czy inne indywidualnie ustalane.

4. Zaprojektowanie właściwej suplementacji uzupełniającej cykl. Suplementacja uzupełnia dietę jest w pełni podporządkowana cechom treningu. Suplementacja jest również opisana pod względem dawkowania – jeśli tego wymagają cechy indywidualne zawodnika.

5. Dodatkowe informacje niezbędne do prawidłowego żywienia. To szereg informacji ułatwiających prawidłowe żywienie np.: informacje, co jeść, czego unikać w podziale na białka, tłuszcze i węglowodany, zalecane spożycie płynów i inne informacje.

Jak wykorzystać te informacje?

Powyższe informacje umożliwiają uzyskanie indywidualnie dopasowanej diety, która wspomoże trening. Dietę można uzyskać w następujący sposób:

1. Wykorzystując powyższe informacje ułożyć dietę samodzielnie (Pakiet SPORT), z zachowaniem podanych wartości energetycznych oraz BTW, a także tabel zalecanych produktów.

3. Można skorzystać z naszych „Diet do pobrania” (Pakiet SPORT PLUS i VIP) – pobierając dietę najbardziej zbliżoną do ustalonych wytycznych treningowych lub na podstawie pobranych diet dokonać proporcjonalnej korekty, aby jeszcze dokładniej zbliżyć ją do własnych, indywidualnych wytycznych. Każda nasza „dieta do pobrania” zawiera dokładny jadłospis (7dni) oraz szczegółowy bilans. Diety są dostępne tylko dla naszych klientów.

3. Można skorzystać z naszego dietetyka, który za dodatkową opłatą (Pakiet SPORT i SPORT PLUS) ułoży dietę pod wytyczne oraz będzie konsultował jej przebieg. W pakiecie SPORT VIP usługa ułożenia diety przez dietetyka jest bezpłatna.

Warto widzieć

Indywidualnie ustalane wytyczne dietetyczne bazują na obliczeniach teoretycznych i naszym doświadczeniu. W praktyce indywidualne cechy metabolizmu mogą sprawić, że reakcje organizmu na tak ustaloną dietę będzie inna niż przewidywana. W takiej sytuacji pozostanie na diecie przez okres 7-14 dni i analiza reakcji na nią stanowi ważną informację diagnostyczną, która umożliwia wprowadzenie ewentualnych korekt. Dlatego nawet jeśli początkowo oczekiwana reakcja będzie inna, to w perspektywie czasu stanie się ona diagnozą, które ostatecznie umożliwi właściwe sprofilowanie diety. Dlatego tak ważne są konsultacje, które zapewniamy i realizacja przyjętych wytycznych przez okres 7-14 dni niezależnie od reakcji organizmu.

Centrum preferencji prywatności

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?

Udostępnij
+1
Tweetnij
Udostępnij
Przypnij
Stumble