Dieta w programie

Każdy nasz program ORMAsystem zawiera indywidualnie ustalone wytyczne dietetyczne oraz suplementację. Wytyczne dietetyczne bazują na obliczeniach teoretycznych i naszym doświadczeniu. W praktyce indywidualne cechy metabolizmu mogą sprawić, że reakcja organizmu na tak ustaloną dietę będzie inna niż przewidywana. W takiej sytuacji pozostanie na diecie przez okres 7-14 dni i analiza reakcji na nią stanowi ważną informację diagnostyczną, która umożliwia wprowadzenie ewentualnych korekt. Dlatego nawet jeśli początkowo oczekiwana reakcja będzie inna, to w perspektywie czasu stanie się ona diagnozą, która ostatecznie umożliwi właściwe sprofilowanie diety. Dlatego tak ważne są konsultacje, które zapewniamy i realizacja przyjętych wytycznych przez okres 7-14 dni niezależnie od reakcji organizmu.

Jak wykorzystać ustalone wytyczne dietetyczne

Przypominamy, że ustalone wytyczne dietetyczne można wykorzystać w następujący sposób:

  1. Ułożyć dietę samodzielnie z wykorzystaniem indywidualnych wytycznych – posługując się wytycznymi ilościowymi (poziom kaloryczny dla dnia treningowego i nie treningowego) oraz jakościowymi (procentowy i gramowy podział na zawartość białka, tłuszczy i węglowodanów) ułożyć dietę spełniającą te wytyczne.
  2. Można skorzystać z naszych „Diet do pobrania” – opis poniżej jak wybrać właściwą dietę. Dostęp możliwy dla Pakietu SPORT PLUS i SPORT VIP.
  3. Można skorzystać z naszego dietetyka – w przypadku wykorzystania naszego dietetyka prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny, aby dodatkowo z nim omówić wytyczne i procedurę działania. Ułożenie indywidualnej diety jest bezpłatne w pakiecie SPORT VIP, a dla pozostałych pakietów jest płatne – cena ok 250-350zł w zależności zastosowanych wytycznych.

Jak właściwie wybrać dietę z katalogu „Diety do pobrania”

Aby właściwie wybrać dietę należy wykonać 3 krótkie kroki, które zapewnią dopasowanie diety do otrzymanych wytycznych dietetycznych. Wejście do katalog diet możliwe jest tyko dla naszych zawodników, czyli wykorzystaniem hasła dostępu przekazywanego z programem.

 

Każda dieta jest szczegółowo opisana:

 

Diety, z katalogu diet do pobrania zawierają szczegółowo rozpisane posiłki na 5 dni, a także szczegółowy bilans, czyli podsumowanie ilościowe i jakościowe dla głównych składników diety (BTW – białko, tłuszcze, węglowodany) oraz pozostałych ważnych składników takich jak np.: błonnik, cholesterol, czy witaminy i minerały. Bilans ten umożliwia dopasowanie diety do własnych wytycznych dietetycznych.

 

Rys . 1 Szczegółowy plan posiłków na każdy z 5 dni diety

Rys . 2 Szczegółowy bilans diety

Krok 1 – wybór ilościowy

 

Pierwszym krokiem wyboru odpowiedniej diety jest dostosowanie jej z punktu widzenia ilościowego. W rozdziale wytyczne dietetyczne znajduje się tabela przedstawiająca ustalony poziom kaloryczny dla dnia nietreningowego i treningowego (fot poniżej).

 

Rys . 4 Wytyczne indywidualne – ilościowe

Dla przykładowych wytycznych należy pobrać dietę na 2500Kcal dla dnia nietreningowego oraz dietę 3300Kcal dla dnia treningowego. Pobranie dwóch takich diet daje po 5 dni z każdego poziomu kalorycznego, które realizujemy zamiennie odpowiednio w dzień nietreningwy i treningowy. Jeśli w katalogu nie ma diety na ustalony poziom kaloryczny, to należy pobrać dietę najbardziej zbliżoną do ustalonych wytycznych kaloryczny.

 

Krok 2 – wybór jakościowy

 

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, czy wybrane diety są zbliżone z punktu widzenia jakościowego dla głównych składników BTW, czyli sprawdzamy, czy ilość gram białka, tłuszczy i węglowodanów jest zbliżona do naszych wytycznych (lub czy % energii z poszczególnych składników BTW jest podobny do naszych wytycznych dietetycznych).

 

Rys . 5 Wytyczne indywidualne – jakościowe

Dla przykładowych wytycznych dieta powinna dostarczać w dzień treningowy średnio 1.4g białka na masę ciała, co stanowi 130g/dzień lub 520Kcal z białka, a dla procentowego przedstawienia jest to wartość energii z białka na poziomie 16%. Analogicznie dla tłuszczy i węglowodanów. Jeśli nasze wytyczne pokrywają się z bilansem diety można przejść do realizacji (tolerancja dokładności to 5-10%). Jeśli jest większa to prosimy o zapisanie różnic, aby wprowadzić drobne modyfikacje w ramach konsultacji lub samodzielnie.

 

Krok 3 – rozpoczęcie realizacji diety, drobne modyfikacje

 

Jeśli wytyczne do diety pokrywają się z bilansem jakościowych z zachowaniem 5-10% tolerancji, to dieta jest idealnie dopasowana i może być realizowana. Jeśli różnice są większe, to należy wprowadzić drobne modyfikacje, czyli zwiększyć lub zmniejszyć porcje danego składnika, aby uzyskać lepsze dopasowanie. Można zrobić to samodzielnie lub poprzez konsultacje (bezpłatnie).

 

Realizacja diety – przechodząc do realizacji diety należy pamiętać, że w dni treningowe realizujemy dni z diety treningowej (5 dni), a w dzień bez treningu z diety nietreningowej (5dni). W dietach dopuszcza  się wymianę składników z zachowaniem zasady, że podobne wymieniamy na podobne np.: jeśli chcemy zamienić owoc, którego nie lubimy zamieniamy go na inny owoc z zachowaniem podanej gramatury, gdyż wtedy bilans diety nie ulegnie zmiany lub zmiana będzie w obrębie dopuszczalnej tolerancji.

Dodatkowe uwagi

Dążymy do stałego rozwoju naszej bazy diet, dlatego zarówno zwiększamy ilość dostępnych diet (na różne poziomy kaloryczne – dopasowani ilościowej) , jak i w obrębie danego poziomu kalorycznego podział na różne wersje diet (różny profil diet – dopasowanie ilościowe).  Profil diet to zazwyczaj inne proporcje BTW, inna dostępna ilość posiłków w ciągu dnia, czy diety o konkretnym profilu np.: bezglutenowe, Low Carb i inne.

Centrum preferencji prywatności

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?

Udostępnij
+1
Tweetnij
Udostępnij
Przypnij
Stumble